Abstract:
У статті розглянуто основні підходи до формування національної свідомості школярів, становлення громадянина з високою національною позицією, що сформована засобами рідної мови, історії, культури, мистецтва, народними традиціями, звичаями, віруваннями, переконаннями. Національну свідомість досліджено як сукупність соціальних, моральних, естетичних, філософських, релігійних та інших. поглядів і переконань з певним рівень духовного розвитку націі взагалі та учнів зокрема. Зроблено аналіз наукової літератури, у якій існують різні підходи до вивчення національної свідомості. Зазначено, що в процесі аналізу художнього тексту вчитель орієнтує учнів на самостійне визначення лексичних одиниць, внутрішній зміст яких репрезентує національну свідомість і громадянську гідність. Аналіз текстів художнього стилю є невідʼємною складовою навчально-виховного процесу. Як актуальні на уроках української мови розглянуто міжпредметні звʼязки, зокрема, з історією. Зафіксовано, що в текстах художнього стилю учні інакше сприймають національну геральдичну символіку, досліджуючи її з позиції змісту позначуваної мовної одиниці. Доведено, що дослідження поетичних текстів на уроках української мови допомагає з’ясувати світоглядні особливості, ідеологічні засади та процес формування національної свідомості школярів.