Abstract:
У статті розглядаються основні завдання тренувальних занять у підготовці спортсменів, їх класифікація за панівною спрямованістю, а також особливості проведення навчальних, тренувальних, навчально-тренувальних і контрольних занять. Аналізуються методи досягнення поставлених цілей залежно від типу занять, що сприяє підвищенню ефективності спортивної підготовки. Мета дослідження полягає в обґрунтуванні особливостей оптимізації тренувального процесу в спортивній підготовці. Тренувальний процес є складною і багаторівневою системою, що базується на науково обґрунтованих принципах розвитку фізичних, технічних, тактичних і психологічних якостей спортсменів. Важливим аспектом ефективної підготовки є чітка класифікація занять і їхня відповідність конкретним завданням. Визначення основних завдань тренувальних занять дає змогу забезпечити цілісний підхід до розвитку спортсменів, поєднуючи фізичне вдосконалення, технічну й тактичну підготовку з психологічною стійкістю й відновленням. Класифікація тренувальних занять за спрямованістю допомагає ефективно розподіляти навантаження, уникати перенавантажень і досягати оптимального результату на кожному етапі підготовки. Розподіл тренувального процесу на навчальні, тренувальні, навчально-тренувальні й контрольні заняття дає змогу систематично оцінювати рівень підготовленості спортсменів і коригувати тренувальні програми відповідно до їхніх індивідуальних потреб. Оптимальні шляхи вирішення поставлених завдань забезпечують ефективний розвиток спортсменів, використовуючи сучасні методики навчання, аналітичні підходи до контролю результатів та адаптивні форми тренувань.Успіх у спортивній підготовці залежить від раціонального планування тренувального процесу, чіткої структури занять і використання прогресивних методів навчання. Поєднання традиційних підходів із сучасними технологіями дає змогу підвищити рівень майстерності спортсменів і забезпечити їхню конкурентоспроможність у змагальній діяльності.
Description:
Шинкарьов С. І. Оптимізація тренувального процесу: класифікація та завдання різних типів занять у спортивній підготовці / C. І. Шинкарьов, П. Ю. Гордієнко, І. В. Янович та ін. // Фізичне виховання та спорт. — 2025. — № 1. — С. 462-470.