| dc.description.abstract |
Стрімкі зміни у суспільстві на політичному та соціально-економічному підґрунті, повномасштабне вторгнення РФ на територію суверенної України, зумовлюють актуальність проблеми формування критичного мислення громадян, починаючи з дошкільної ланки освіти. Автори наголошують, що на етапі дошкільного дитинства стає можливим формування основи критичного мислення дитини.
Визначено й схарактеризовано сутність дефініції «критичне мислення особистості», що розуміється як тип мислення, що на основі поєднання логічних та рефлексивних навичок у процесі роботи з інформацією дозволяє робити аргументовані оцінки і висновки, приймати обґрунтовані рішення, створювати нові ідеї в умовах
невизначеності крізь призму наявних ціннісно-смислових орієнтацій людини. Своєю чергою, досліджено феномен «критичне мислення дошкільника», що у межах нашої розвідки потлумачено як: здатність дитини ставити питання, на елементарному рівні аналізувати отриману з різних джерел інформацію, робити висновки, висловлювати власну думку та добирати прості, але переконливі аргументи, виявляти активність і ініціативність під
час обговорення проблем, спілкуватись з іншими, дотримуючись принципу діалогічності.
Досліджено психолого-педагогічні детермінанти формування основ критичного мислення дитини дошкільного віку, серед яких провідними є такі: стрімкий розвиток мисленнєвих процесів (поява суджень, міркувань,
простих умовиводів), удосконалення психічних процесів (аналіз, синтез, узагальнення, здатність до порівняння й класифікації, уміння робити прості аргументовані висновки), природнє прагнення до пізнання оточуючого світу,
що виявляється у пізнавальній активності дошкільника.
Подано критерії сформованості основ критичного мислення дошкільника, визначено провідні принципи роботи з дітьми дошкільного віку під час формування у них такого типу мислення. |
uk_UA |