Abstract:
Стаття присвячена актуальній проблемі формування критичного мислення громадян, яка розкривається як складний педагогічний феномен, що потребує вирішення. Автори умовно виокремлює дві групи громадян; ті, які перебувають в системі освіти ‒ здобувачі освіти різних рівнів й педагогічні працівники та ті, які вже отримали освіту більше п’яти років тому. Такий розподіл зумовлений аналізом наукових праць з окресленої проблеми, нор- мативно-правових документів, навчально-методичного забезпечення освітнього процесу різних закладів освіти. Зроблено висновок, що громадяни, які перебувають у системі освіти знаходяться під цілеспрямованим впливом щодо формування критичного мислення, це ж стосується й педагогічних працівників. Своєю чергою, ті, хто знаходиться поза системою освіти не зазнають подібного впливу, але саме ці люди скеровують сьогодні демократичний шлях розбудови країни, здійснюють виборчі функції, є споживачами інфор- мації та зазнають впливу інформаційної агресії через конфлікт на Сході України. Проблема формування критичного мислення громадян вимагає пошуку шляхів її вирішення, у світлі чого перед педагогами постають такі педагогічні завдання для першої групи: розробка критеріїв, рівнів, інструментарію для визначення рівнів сформованості критичного мислення особистості, оптимізація й удосконалення систе- ми роботи з формування критичного мислення особистості на різних освітніх рівнях, уточнення й розширення понятійного апарату, розробка систем роботи для майбутніх фахівців різних галузей, удосконалення навчаль- но-методичного забезпечення з урахуванням технології розвитку критичного мислення здобувачів освіти різних рівнів тощо. Формування критичного мислення другої групи громадян має спиратись на зміст і характеристику якос- тей критично мислячої особистості й може здійснюватися через розробку: критеріїв, рівнів, інструментарію для визначення стану сформованості критичного мислення особистості; спеціальної системи роботи з фор- мування критичного мислення особистості для цієї групи громадян розробки з урахуванням їх особливостей: вікових, психологічних, професійних тощо; навчально-методичного забезпечення з урахуванням технології роз- витку критичного мислення з акцентом на популяризацію інформації про це поняття, про методи, способи, принципи критичного розмірковування; тренінгів для працівників різних галузей; відкритих курсів; навчальних матеріалів для розповсюдження їх у соцмержах та курсів для інститутів підвищення кваліфікації та після- дипломної освіти тощо.
Description:
Курило В. Формування критичного мислення громадян як педагогічна проблема / В. Курило, М. Починкова, С. Бадер // Актуальнi питання гуманiтарних наук. – 2023. – Вип. 64, том 1. – С. 375-382.