| dc.description.abstract |
Стаття присвячена актуальній проблемі формування критичного мислення громадян, яка розкривається як
складний педагогічний феномен, що потребує вирішення. Автори умовно виокремлює дві групи громадян; ті, які
перебувають в системі освіти ‒ здобувачі освіти різних рівнів й педагогічні працівники та ті, які вже отримали
освіту більше п’яти років тому. Такий розподіл зумовлений аналізом наукових праць з окресленої проблеми, нор-
мативно-правових документів, навчально-методичного забезпечення освітнього процесу різних закладів освіти.
Зроблено висновок, що громадяни, які перебувають у системі освіти знаходяться під цілеспрямованим впливом
щодо формування критичного мислення, це ж стосується й педагогічних працівників.
Своєю чергою, ті, хто знаходиться поза системою освіти не зазнають подібного впливу, але саме ці люди
скеровують сьогодні демократичний шлях розбудови країни, здійснюють виборчі функції, є споживачами інфор-
мації та зазнають впливу інформаційної агресії через конфлікт на Сході України.
Проблема формування критичного мислення громадян вимагає пошуку шляхів її вирішення, у світлі чого перед
педагогами постають такі педагогічні завдання для першої групи: розробка критеріїв, рівнів, інструментарію
для визначення рівнів сформованості критичного мислення особистості, оптимізація й удосконалення систе-
ми роботи з формування критичного мислення особистості на різних освітніх рівнях, уточнення й розширення
понятійного апарату, розробка систем роботи для майбутніх фахівців різних галузей, удосконалення навчаль-
но-методичного забезпечення з урахуванням технології розвитку критичного мислення здобувачів освіти різних
рівнів тощо.
Формування критичного мислення другої групи громадян має спиратись на зміст і характеристику якос-
тей критично мислячої особистості й може здійснюватися через розробку: критеріїв, рівнів, інструментарію
для визначення стану сформованості критичного мислення особистості; спеціальної системи роботи з фор-
мування критичного мислення особистості для цієї групи громадян розробки з урахуванням їх особливостей:
вікових, психологічних, професійних тощо; навчально-методичного забезпечення з урахуванням технології роз-
витку критичного мислення з акцентом на популяризацію інформації про це поняття, про методи, способи,
принципи критичного розмірковування; тренінгів для працівників різних галузей; відкритих курсів; навчальних
матеріалів для розповсюдження їх у соцмержах та курсів для інститутів підвищення кваліфікації та після-
дипломної освіти тощо. |
uk_UA |