| dc.description.abstract |
Стаття присвячена актуальній проблемі формування критичного мислення майбутніх фахівців, яке сьогодні виступає одним із засобом безпеки в умовах глобальної інформатизація суспільства, а також інформаційної війни. У дослідженні методологічні підходи визначено на основі чотирьох рівнів методологічного знання: філософський, загальнонауковий, конкретно-науковий, технологічний. Філософський рівень представлено аксіологічним (орієнтація на систему цінностей особистості у формуванні критичного мислення) та культурологічним (орієнтація на формування культури мислення здобувача) підходами; загальнонауковий рівень ‒ системним (ефективне формування критичного мислення майбутніх фахівців стає можливим за умови моделювання й реалізації спеціально розробленої педагогічної системи), синергетичним (особистість майбутнього фахівця визнається такою, що здатна до саморозвитку, самоорганізації з одного боку, з іншого ‒ освітній процес має набути рис відкритості); конкретно-науковий рівень ‒ суб’єктно-діяльнісним (особистість майбутнього фахівця апріорі визнається активним суб’єктом освітнього процесу, яка включаючись у різні види діяльності набуває рис критичності мислення), компетентнісним (формування провідних компетентностей майбутніх фахівців в освітньому процесі з використанням форм та методів технології формування критичного мислення), контекстним (формування критичного мислення майбутніх фахівців шляхом максимального наближення до умов майбутньої професійної діяльності) підходами; технологічний рівень: технологічним (формування критичного мислення на основі реалізації сукупності форм та методів відповідної педагогічної технології), герменевтичним (формування критичного мислення шляхом опрацювання різних типів текстів, у тому числі, медіа текстів) та діалогічним підходами (моделювання й реалізація освітнього процесу на діалогічних засадах в системі «викладач – здобувач», «здобувач ‒ здобувач»). На підставі аналізу наукової літератури, змісту понять «критичне мислення», «інформація» на технологічному рівні також додано інформаційний підхід, якому на сьогодні приділено не достатньо уваги в педагогічному аспектів й недооцінено значення його використання в освітньому процесі, зокрема й у процесі формування критичного мислення майбутніх фахівців. |
uk_UA |