Abstract:
У статті схарактеризовано сутність дизайнерського процесу з позиції речі як продукту дизайну. Речі не тільки задовольняють різноманітні потреби, але фіксують інформацію про творців і забезпечують передачу досвіду життєдіяльності та сприяють соціалізації кожного нового покоління. Різноманітність речей у сучасній
культурі пояснюється зв’язком між творцем і споживачем. Вивчення процесу проєктування і типів ставлення до речей поглиблює онтологічні уявлення про людину, сприяє розумінню цілісності її проявів у бутті. Незалежно від волі і бажання творець «вкладає» у річ інформацію про себе. Тому річ віддзеркалює і втілює як рівень індивідуальних здібностей, знань, смаків, світоглядних установок, так і рівень розвитку культури і цивілізації, техніки і технології, методів і навичок, ставлення культури до природи. Річ може поставати носієм культурних символів і цінностей. Історія культури доводить, що ставлення людини до речі відтворює ставлення до самої себе,
а також визначає її призначення і сутність, форму речі. Суб’єктами будь-якої фороутворювальної діяльності результатом якої є річ постають: людина, яка проєктує і виробляє, і людина, яка її потребує і користується нею. Потенційний споживач у сучасній культурі здатний актуалізувати будь-яку ситуацію взаємодії з речами
з тих, що вже існували в історії. Отже, дизайнер сьогодні працює за умов неодночасності. Сутності речей, що створює дизайнер, визначаються системами культурних і історичних координат замовника-користувача. Тому окремі речі можуть бути асинхронні одна одній. Натомість більшість людей сьогодні живуть – і завжди
жили – у предметному середовищі, що забезпечує наповненість і багатство сприйняття життя такою ж мірою, як природа. Предметне середовище існує у декількох вимірах часу і простору на рівнях культури: етнічному, національному, наднаціональному (світовому). Найбільш важливою якістю внутрішньої організації дизайну є його творча відкритість широкому спектру суттєвої інформації, що потрапляє у нього завдяки соціально-культурному контексту проєктування і споживання продуктів дизайну.