Digital Repository of Luhansk Taras Shevchenko National University

Український екслібрис та його місце в книжковій графіці світового мистецтва малих графічних форм

Show simple item record

dc.contributor.author Соболевський, О.
dc.date.accessioned 2024-10-15T12:46:20Z
dc.date.available 2024-10-15T12:46:20Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.other УДК 76
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/10513
dc.description Соболевський О. Український екслібрис та його місце в книжковій графіці світового мистецтва малих графічних форм / О. Соболевський // Актуальнi питання гуманiтарних наук. – 2024. – Вип. 76, том 2. – С. 69-73. uk_UA
dc.description.abstract У статті розкривається тема історичного зв’язку мистецтва українського екслібрису та європейської книжкової графіки. Описуються умови виникнення та основні етапи розвитку графіки малих форм. Розглядаються чотири основних види екслібриса: гербовий, вензельний, сюжетний та шрифтовий. Дається короткий опис різних форм книжкового знаку – від простої печатки до невеличкого аркуша паперу з зображенням та шрифтовою інформацією, що вклеєний на внутрішню сторону обкладинки книги. Розглянуте поняття «екслібрис», що бере своє походження від двох латинських слів «ех libris», та перекладається як «з книг». У старовинних європейських бібліотеках в свій час був широко поширений мальований вручну, так званий протоекслібрис. Зазначено, що мистецтво естампної графіки розвивалось відповідно до збільшення кількості книг в приватних бібліотеках, та, одночасно з цим процесом, протоекслібриси були замінені на друкарські форми книжкового знаку. У статті підкреслюється роль видатних художників-графіків епохи Відродження – А. Дюрера, Г. Гольбейна- молодшого, Л. Кранаха-старшого та інших майстрів XVI ст. в подальшому розвитку мистецтва екслібриса. У дослідженні звертається увага на послідовну трансформацію вітчизняного книжкового знаку – від простих шрифтових композицій до складних сюжетних образів. Значний вклад в розвиток екслібриса був внесений українськими митцями, які отримали художню освіту у провідних європейських навчальних закладах. Наголошено, що українська друкована графіка завжди була відображенням соціального та політичного життя країни. Спираючись на давні культурні, національні та мистецькі традиції, митці створювали нову школу мистецтва книжкового знаку в Україні. Стверджується, що саме під час здобуття незалежності, почався стрімкий розвиток української книжкової графіки. З’являється така потужна організація, як Український екслібрис-клуб. Який, під керівництвом П. Нестеренка, займається організацією вітчизняних та закордонних виставок та популяризацією українського екслібриса на світових мистецьких платформах. За останні роки українськими художниками-графіками створено чимало робіт, які безумовно є зразками світового мистецтва графіки малих форм. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.subject Екслібрис uk_UA
dc.subject книжковий знак uk_UA
dc.subject друкована графіка uk_UA
dc.subject гравюра uk_UA
dc.subject колекціонери uk_UA
dc.subject виставки uk_UA
dc.title Український екслібрис та його місце в книжковій графіці світового мистецтва малих графічних форм uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account