dc.description.abstract |
У статті визначено концептуально-методологічні засади дослідження партнерської взаємодії суб’єктів освітнього процесу в початковій щколі. Відповідно до загальної схеми методологічного аналізу, що представлена чотирма рівнями методології, а саме: філософським, загальнонауковим, конкретно-науковим, технологічним, у статті висвітлено базові наукові підходи, що складають методологічну основу процесу формування партнерської взаємодії суб’єктів освітнього процесу в
початковій школі. З’ясовано, що в представленому дослідженні
філософському рівню методології відповідає аксіологічний науковий підхід.
Загальнонауковому рівню методологічного аналізу суголосні системний, синергетичний та діяльнісний наукові підходи. Конкретнонауковий рівень
методологічного аналізу представлений суб’єктним та середовищним науковими підходами. Методичний рівень методології пов’язаний з реалізацією ідей технологічного й задачного наукових підходів. Доведено, що реалізація аксіологічного підходу пов’язана, з мотивами й потребами майбутнього вчителя у взаємодії на засадах партнерства, а також з формуванням ціннісно-смислової сфери студентів; системного підходу – з трактуванням партнерської взаємодії майбутнього вчителя з суб’єктами освітнього процесу в початковій школі як системи, що володіє всіма якостями системного об’єкта; синергетичного підходу – з обґрунтуванням необхідності активізації власних сил та здібностей майбутнього вчителя щодо формування його готовності до партнерської взаємодії з суб’єктами освіти в початковій школі; діяльнісного підходу – з діяльнісною теорією засвоєння індивідом соціального досвіду; суб’єктного підходу – з формуванням й стимулюванням «суб’єктності» особистості; середовищного підходу – із створенням умов і застосуванням ресурсів і можливостей розвитку готовності до партнерської взаємодії; технологічного підходу – з впровадженням певної педагогічної (освітньої) технології; задачного підходу – з аналізом педагогічних ситуацій та розв’язанням задач, що моделюють процес партнерської взаємодії в системах «вчитель початкової школи – учень»; «вчитель початкової школи – батьки учнів». |
uk_UA |