Digital Repository of Luhansk Taras Shevchenko National University

Філософсько-педагогічні погляди Аль-Фарабі

Show simple item record

dc.contributor.author Малу Алаа Х.
dc.date.accessioned 2020-10-22T20:37:36Z
dc.date.available 2020-10-22T20:37:36Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.other УДК 37.011.33:140.8 Аль-Фарабі
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/6368
dc.description Малу Алаа Х. Філософсько-педагогічні погляди Аль-Фарабі : дис. на здобуття наук. ступеня кандидата пед. наук зі спеціальності 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки (01 Освіта/Педагогіка) / Малу Алаа Х. ; ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», МОН України. – Старобільськ, 2020. - 193 с. uk_UA
dc.description.abstract У дисертаційній роботі обґрунтовано актуальність теми, сформульовано мету і завдання, розкрито об’єкт, предмет і методи дослідження, схарактеризовано хронологічні межі наукового доробку, наведено джерельну базу, розкрито наукову новизну та практичне значення отриманих результатів, відображено форми апробації й упровадження результатів дослідження в практику. Аргументовано вирішено наукове завдання визначення та обґрунтування філософсько-педагогічних поглядів Аль-Фарабі. У дисертації доведено, що наукова думка раннього Середньовіччя Близького і Середнього Сходу знаходила своє вираження, як правило, в науково-філософських трактатах, в яких автори викладали свої погляди, ідеї, критичні положення з різних галузей знань, зокрема і з педагогічних проблем. Існуючі в той час класифікації наук були дуже далекі від сучасних і містили крім філософії математику, логіку, граматику, поетику, медицину і то як галузі філософського знання. Педагогіка як самостійна галузь знання в той час ще не позначалася, тому педагогічні погляди Аль-Фарабі знайшли своє місце в самих різних його філософських працях, відображаючи, в залежності від спрямованості трактату, ті чи інші педагогічні ідеї. Визначено, що у роботах Аль-Фарабі в основному розроблялися проблеми розумового, морального, естетичного і фізичного виховання. Головна мета виховання, згідно з його філософською концепцією полягала в тому, щоб підвести людину до щастя через заволодіння ним чеснотою, яка полягає у здійсненні добрих справ. Поняття щастя, як мети виховання, розглядається Аль-Фарабі не як нагорода за дії, які приводять до щастя, або за відмову від неблагородних дій, не як можливість майбутньої вигоди. Він відкидає утилітарно-прагматичне, святенницьке «обґрунтування» необхідності чесноти, бо, на його думку, доброчесна людина дотримується справедливості тому, що вона сама по собі благо, яке не потребує додаткової винагороди, й утримується від вчинення зла тому, що такого роду дії їй огидні і потворні самі по собі. У кваліфікаційній науковій роботі показано, що трактуючи проблему досягнення щастя як мети виховання, Аль-Фарабі не приймає наявності у людини з народження уже готових чеснот або пороків. На його думку, вона може бути схильною до станів, пов’язаних з ними, але зрештою від людини залежить як зміцнювати і розвивати дане природою. Фактично, Аль-Фарабі проголошував вирішальну роль виховання, а основною його метою ставив навчити людину виробляти позитивні риси і долати негативні, що може бути досягнуто з якомога раннього віку виховання дитини. У дисертації з урахуванням усіх позитивних чинників, визначено, що в основі педагогічних і психологічних поглядів Аль-Фарабі лежить відроджена в епоху середньовіччя думка Арістотеля про людину, як про істоту громадському, яка потребує спілкування і взаємодії з іншими людьми, для пізнання і самовдосконалення. Зроблено висновок, що саме давньогрецька філософія стала провідним фактором і визначальною теоретичною основою формування і становлення філософсько-педагогічних поглядів Аль-Фарабі. Проведене дослідження не є остаточним і вичерпним. Перспективним напрямком подальшого дослідження визначено більш глибоке осмислення філософсько-педагогічних поглядів Аль-Фарабі з метою усвідомлення сучасних проблем педагогічної науки і подальшого її розвитку. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.publisher ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка" uk_UA
dc.subject педагогіка uk_UA
dc.subject соціокультурні умови uk_UA
dc.subject освітні ідеї uk_UA
dc.subject психологічні погляди uk_UA
dc.subject педагогічні погляди uk_UA
dc.title Філософсько-педагогічні погляди Аль-Фарабі uk_UA
dc.title.alternative дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук uk_UA
dc.type Other uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account