Digital Repository of Luhansk Taras Shevchenko National University

Удосконалення навичок лінгвістичного аналізу тексту в студентів I курсу

Show simple item record

dc.contributor.author Кравчук, О.М.
dc.date.accessioned 2020-01-22T08:26:11Z
dc.date.available 2020-01-22T08:26:11Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/4742
dc.description Кравчук О.М. Удосконалення навичок лінгвістичного аналізу тексту в студентів I курсу / О.М.Кравчук // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - №3 (326) травень. - С. 221 - 231 uk_UA
dc.description.abstract У статті розкрито особливості вдосконалення навичок лінгвістичного аналізу тексту в студентів I курсу. Наголошено на тому, що головним чинником удосконалення базової професійної філологічної компетентності студентів педагогічних закладів є лінгвістичний аналіз тексту, який сприяє інтеграції знань, умінь і навичок з української літературної мови та її функціювання в мовленні на рівні тексту. Узагальнено, теоретично обґрунтовано, практично продемонстровано важливість проблеми вдосконалення навичок лінгвістичного аналізу тексту, визначено її роль у фаховій підготовці майбутніх словесників. Наголошено на збагаченні мовлення лінгвістичною термінологією, пов’язаною з лінгвістичним аналізом тексту, на формуванні словника студентів. uk_UA
dc.description.sponsorship The article deals with the peculiarities of improving the skills of linguistic analysis of text for students of the first year. It is emphasized that the main factor of improving the basic professional philological competence of students of educational institutions is a linguistic analysis of the text, which facilitates integration of knowledge, skills and abilities from the Ukrainian literary language and its functioning in speech at the level of the text. In general, theoretically substantiated, the importance of the problem of improving the skills of linguistic analysis of the text is practically demonstrated, its role in the professional training of future verbal writers is determined. It is emphasized on the enrichment of speech with the linguistic terminology associated with linguistic analysis of the text, on the formation of the students' vocabulary. The main attention is paid to different types of exercises and tasks (pre¬text, text and post-text). Text-to-speech tasks provide motivation for working with the text, allow to cause interest in the subject, content, problem that is violated in the text, designed to actualize the knowledge of linguistic theory. Text - provide memorization of speech processing, promote awareness of the norms of use of linguistic units. Post-text - promote in-depth understanding of the text, awareness of the functions of the linguistic units in the text. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.relation.ispartofseries педагогічні науки;
dc.subject лінгвістичний аналіз тексту uk_UA
dc.subject текстознавча термінологія uk_UA
dc.subject дотекстові uk_UA
dc.subject текстові uk_UA
dc.subject післятекстові завдання uk_UA
dc.title Удосконалення навичок лінгвістичного аналізу тексту в студентів I курсу uk_UA
dc.title.alternative Improving linguistic text analysis skills for first year students uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account