Digital Repository of Luhansk Taras Shevchenko National University

Розвиток читацької компетентності учнів ліцею у контексті нової парадигми шкільної літературної освіти

Show simple item record

dc.contributor.author Яценко, Т.О.
dc.date.accessioned 2020-01-22T07:21:27Z
dc.date.available 2020-01-22T07:21:27Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/4737
dc.description Яценко Т.О.Розвиток читацької компетентності учнів ліцею у контексті нової парадигми шкільної літературної освіти / Т.О.Яценко // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - №3 (326) травень. - С.194 - 202 uk_UA
dc.description.abstract У статті порушено проблему реалізації компетентнісного підходу в шкільній літературній освіті. Актуалізовано питання розуміння читання як найважливішого способу засвоєння базової інформації, одного з основних чинників саморозвитку особистості. Конкретизовано сутність понять «читацька компетентність як ключова», «читацька компетентність як предметна», визначено та схарактеризовано компоненти предметної читацької компетентності (загальнокультурний, літературознавчий, інтерпретаційний, аксіологічний, творчо - мовленнєвий). Розкрито дидактико-методичний потенціал нових чинних підручників української літератури (рівень стандарту) для учнів 10 та 11 класів закладів загальної середньої освіти, підготовлених у контексті освітніх завдань Нової української школі щодо послідовного розвитку читацької і ключових компетентностей учнів. Наголошено, що у підручниках презентовано вивчення життя і творчості українських письменників у контексті певної історичної доби та з урахуванням сучасних досягнень літературної критики; розгляд художнього тексту як тексту культури, що відображає свідомість людей певної історичної доби, орієнтує на діалог у просторі культури та на діалог культур; акцентовано на пріоритеті різних видів самостійної діяльності учня- читача. uk_UA
dc.description.sponsorship The article raises the problem of implementation of the competence approach in school literary education.The issue of reading comprehension as the most important way of assimilating the basic information, one of the main factors of self-development of the individual, has been actualized.The essence of concepts «reader's competence as a key» and «reader's competence as a subject» are concretized; components of subject reading competence (general cultural, literary studying, interpretive, axiological, creative-speech) are defined and characterized.The didactic-methodical potential of the new valid textbooks of Ukrainian literature (level of standard ) for the students of the 10th and 11th forms of institutions of general secondary education, prepared in the context of the educational tasks of the New Ukrainian School for the consistent development of reading competence of pupils is disclosed. It was emphasized that the textbooks presented the study of the life and works of Ukrainian writers in the context of a certain historical period and taking into account the current achievements of literary criticism; It was emphasized that the textbooks presented the study of the life and works of Ukrainian writers in the context of a certain historical period and taking into account the current achievements of literary criticism; the consideration of artistic text as a text of culture that reflects the consciousness of people of a certain historical epoch, focuses on dialogue in the cultural space and the dialogue of cultures; the consideration of artistic text as a text of culture that reflects the consciousness of people of a certain historical epoch, focuses on dialogue in the cultural space and the dialogue of cultures; the emphasis is on the priority of different types of independent student-reader activity. Textbooks are considered by their authors as an effective means for the realization of subject-subject school literary studies, as one of the factors in becoming a student as a subject of his own reader and personal development. It is indicated that the essential factors of the effectiveness of such training are the appeal to the reading experience of senior pupils, the use of modern educational material and the definition of the trajectory of its processing, taking into account the principles of differentiation and individualization of training in the construction of methodical apparatus, the priority of innovative methods and methods of organization of educational activities, implementation of the culturological approach. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.relation.ispartofseries педагогічні науки;
dc.subject шкільна літературна овіта uk_UA
dc.subject українська література uk_UA
dc.subject компетентнісний підхід uk_UA
dc.subject читацька компетентність uk_UA
dc.subject підручник української літератури uk_UA
dc.title Розвиток читацької компетентності учнів ліцею у контексті нової парадигми шкільної літературної освіти uk_UA
dc.title.alternative The Development of Reading Competence of Lyceum Pupils in the Context of a New Paradigm of Literature School uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account