Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/4737
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЯценко, Т.О.-
dc.date.accessioned2020-01-22T07:21:27Z-
dc.date.available2020-01-22T07:21:27Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/4737-
dc.descriptionЯценко Т.О.Розвиток читацької компетентності учнів ліцею у контексті нової парадигми шкільної літературної освіти / Т.О.Яценко // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - №3 (326) травень. - С.194 - 202uk_UA
dc.description.abstractУ статті порушено проблему реалізації компетентнісного підходу в шкільній літературній освіті. Актуалізовано питання розуміння читання як найважливішого способу засвоєння базової інформації, одного з основних чинників саморозвитку особистості. Конкретизовано сутність понять «читацька компетентність як ключова», «читацька компетентність як предметна», визначено та схарактеризовано компоненти предметної читацької компетентності (загальнокультурний, літературознавчий, інтерпретаційний, аксіологічний, творчо - мовленнєвий). Розкрито дидактико-методичний потенціал нових чинних підручників української літератури (рівень стандарту) для учнів 10 та 11 класів закладів загальної середньої освіти, підготовлених у контексті освітніх завдань Нової української школі щодо послідовного розвитку читацької і ключових компетентностей учнів. Наголошено, що у підручниках презентовано вивчення життя і творчості українських письменників у контексті певної історичної доби та з урахуванням сучасних досягнень літературної критики; розгляд художнього тексту як тексту культури, що відображає свідомість людей певної історичної доби, орієнтує на діалог у просторі культури та на діалог культур; акцентовано на пріоритеті різних видів самостійної діяльності учня- читача.uk_UA
dc.description.sponsorshipThe article raises the problem of implementation of the competence approach in school literary education.The issue of reading comprehension as the most important way of assimilating the basic information, one of the main factors of self-development of the individual, has been actualized.The essence of concepts «reader's competence as a key» and «reader's competence as a subject» are concretized; components of subject reading competence (general cultural, literary studying, interpretive, axiological, creative-speech) are defined and characterized.The didactic-methodical potential of the new valid textbooks of Ukrainian literature (level of standard ) for the students of the 10th and 11th forms of institutions of general secondary education, prepared in the context of the educational tasks of the New Ukrainian School for the consistent development of reading competence of pupils is disclosed. It was emphasized that the textbooks presented the study of the life and works of Ukrainian writers in the context of a certain historical period and taking into account the current achievements of literary criticism; It was emphasized that the textbooks presented the study of the life and works of Ukrainian writers in the context of a certain historical period and taking into account the current achievements of literary criticism; the consideration of artistic text as a text of culture that reflects the consciousness of people of a certain historical epoch, focuses on dialogue in the cultural space and the dialogue of cultures; the consideration of artistic text as a text of culture that reflects the consciousness of people of a certain historical epoch, focuses on dialogue in the cultural space and the dialogue of cultures; the emphasis is on the priority of different types of independent student-reader activity. Textbooks are considered by their authors as an effective means for the realization of subject-subject school literary studies, as one of the factors in becoming a student as a subject of his own reader and personal development. It is indicated that the essential factors of the effectiveness of such training are the appeal to the reading experience of senior pupils, the use of modern educational material and the definition of the trajectory of its processing, taking into account the principles of differentiation and individualization of training in the construction of methodical apparatus, the priority of innovative methods and methods of organization of educational activities, implementation of the culturological approach.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.relation.ispartofseriesпедагогічні науки;-
dc.subjectшкільна літературна овітаuk_UA
dc.subjectукраїнська літератураuk_UA
dc.subjectкомпетентнісний підхідuk_UA
dc.subjectчитацька компетентністьuk_UA
dc.subjectпідручник української літературиuk_UA
dc.titleРозвиток читацької компетентності учнів ліцею у контексті нової парадигми шкільної літературної освітиuk_UA
dc.title.alternativeThe Development of Reading Competence of Lyceum Pupils in the Context of a New Paradigm of Literature Schooluk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
YATZENKO.pdf263.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.