Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/4735
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСкиба, О.В.-
dc.date.accessioned2020-01-21T10:15:14Z-
dc.date.available2020-01-21T10:15:14Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/4735-
dc.descriptionСкиба О.В. Весільні традиції та обрядодії в контексті компаративного вивчення української та зарубіжної літератур у сучасній школі / О.В.Скиба // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - №3 (326) травень. - С. 174 - 183uk_UA
dc.description.abstractСтаття присвячена визначенню навчально -виховного потенціалу весільного фольклору в процесі викладання шкільних дисциплін «Зарубіжна література» та «Українська література». Розкрито особливості компаративного вивчення весільних традицій та обрядодій на уроках української та зарубіжної літератур. Акцентується увага на дослідження весільного фольклору в позакласній роботі зі школярами. Підкреслено, що співпраця вчителя -філолога з вчителем історії та з іншими працівниками середніх навчальних закладів дозволяє використання весільного фольклору в сфері збереження української культури та мистецтва, презентації національного інтересу під час інтегрованого викладання шкільних дисциплін та в позакласній роботі зі старшокласниками. Тому зазначена проблема набула актуальності й потреби поглибленого вивчення.uk_UA
dc.description.sponsorshipThe possibility of using the wedding folklore and accompanying ceremonies in optional classes and in extracurricular work with children of school age is due to the specifics of the content and forms of works of verbal creativity of the Ukrainian people. The wedding as a holistic folk drama consists of a series of ritual acts, roundabouts, dances, games, and the like. It is accompanied by songs and poetry and other folk genres. Working out works of Ukrainian and foreign writers with the description of wedding traditions or rituals will help to support spiritual ethnoculture, family values, better simulate the conduct of a family holiday, enrich the variability of ways to learn the art of the word, direct those present to intellectual and emotional enrichment. The article is devoted to the definition of the educational-educational potential of wedding folklore in the process of teaching the school disciplines «Foreign Literature» and «Ukrainian Literature». The conditions under which Ukrainian wedding folk texts contribute to the in-depth study of the works of the artists of the word, folk traditions is singled out. The focus is on the study of wedding folklore in extracurricular work with schoolchildren. It was emphasized that the cooperation of a teacher-philologist with a teacher of history and other employees of secondary schools allows the use of wedding folklore in the sphere of preservation of Ukrainian culture and art, presentation of national interest in the integrated teaching of school subjects and in extracurricular work with senior pupils. Therefore, this problem has become actuality and needs of in-depth study. It is emphasized that the selection of the wedding text from works of both Ukrainian and foreign writers has a positive influence on the formation of intercultural competence in youth and extends knowledge about the peculiarities of the existence of wedding ceremonies and anniversaries in different parts of the world. The conclusion is made on the need to submit to the students-future philologists a systematic and meaningful presentation of folklore wedding material, to involve them in creative search for ways to improve the study of wedding ceremonies in the lesson of Ukrainian and foreign literature, optional classes, and extra-curricular work with schoolchildren. The features of comparative study of wedding traditions and ceremonies at the lessons of Ukrainian and foreign literature are revealed. Prospects for further study of the problem are outlined.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.relation.ispartofseriesпедагогічні науки;-
dc.subjectміжкультурна компетенціяuk_UA
dc.subjectміждисциплінарністьuk_UA
dc.subjectвесільні традиціїuk_UA
dc.subjectдіалог культурuk_UA
dc.subjectлітератураuk_UA
dc.subjectпозакласна роботаuk_UA
dc.titleВесільні традиції та обрядодії в контексті компаративного вивчення української та зарубіжної літератур у сучасній школіuk_UA
dc.title.alternativeWedding Traditions and Rituals in the Context of Comparative Study of Ukrainian and Foreign Literature in Modern Schooluk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SKUBA.pdf321 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.