Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/4715
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБондаренко, Н. В.-
dc.date.accessioned2020-01-20T10:24:31Z-
dc.date.available2020-01-20T10:24:31Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/4715-
dc.descriptionБондаренко Н.В.Робота над виразністю й образністю українського мовлення старшокласників / Н.В Бондаренко // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - №3 (326) травень. - С.107- 116uk_UA
dc.description.abstractУ статті розкрито проблему збагачення й увиразнення мовлення здобувачів освіти виражальними засобами української мови. Проаналізовано теоретичні аспекти виражальних засобів мови й формування в учнів здатності сприймати, аналізувати і використовувати їх у мовленні. Акцентовано увагу на когнітивному аспекті мовних засобів. Доведено, що вони поповнюють смисловий ресурс мови, употужнюють її пізнавальний потенціал, активують когнітивні процеси, стимулюють креативність, різнобічно висвітлюють об’єкт, формують іншу категоризацію предметів, явищ, утворюють їх асоціативне поєднання. Проаналізовано джерела збагачення образного українського мовлення - інтонаційні, лексичні, фразеологічні, словотворчі, граматичні, стилістичні. Схарактеризовано різні види тропів, стилістичні фігури. З’ясовано, що доцільне використання образних засобів української мови забезпечує оптимізацію, конкретизацію, упредметнення, генералізацію й економію мовних ресурсів, продукує нову інформацію і нові знання. Визначено зміст роботи зі збагачення мовлення старшокласників виражальними засобами мови на основі міжпредметних зв’язків з літературою, яка є вмістилищем художніх засобів. Викладено практико-орієнтовані відомості, засвоєння яких сприятиме розвиткові в учнів здатності доцільно використовувати виражальні засоби мови. Визначено систему завдань і вправ, що забезпечать аналіз, відтворення й доцільне використання у мовленні засобів образності.uk_UA
dc.description.sponsorshipThe article deals with the problem of enriching and expressing the language of the applicants of education by expressive means of the Ukrainian language. Attention is drawn to the cognitive potential of figurative means of language. Their expedient use ensures the specification, generalization and saving of linguistic resources, produces new information and new knowledge. The content of work on the enrichment of the broadcasting of senior pupils by expressive means of language is determined on the basis of interdisciplinary connections with literature, which is a repository of artistic means. Practical information-based information is presented, the assimilation of which will contribute to the development of the ability to use the expressive means of language. The sources of wealth of figurative Ukrainian language are analyzed. Different types of tropes are described. The system of tasks and exercises, which will provide analysis, reproduction and expedient use of means of imagery in the speech, is defined. This is a text job; analysis of the content and form of texts of different styles, types and genres of speech; listening, reading, vocabulary; conversation in content; observation; linguistic analysis, clarification of the stylistic affiliation of the text and its features, criteria for distinguishing styles, figurative-expressive function of the linguistic units as means of expressiveness, their semantic tints, emotional color, analytical observations of means of expressiveness and their stylistic functions in understanding the meaning and form of utterance; definition of communicative-stylistic qualities of speech; the transformation of texts, it is expedient to use multi-level and varied means of expressiveness and observance of communicative-stylistic signs of speech during the preparation of their own statements, recite poems, reading prose.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка"uk_UA
dc.relation.ispartofseriesПедагогічні науки;-
dc.subjectвиражальні засоби мовиuk_UA
dc.subjectкогнітивний потенціалuk_UA
dc.subjectзбагачення мовленняuk_UA
dc.subjectурок української мовиuk_UA
dc.subject10 - 11 класиuk_UA
dc.titleРобота над виразністю й образністю українського мовлення старшокласниківuk_UA
dc.title.alternativeWork on the Expressiveness and Imagery of the Ukrainian Broadcast of Senior Pupilsuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BONDARENKO.pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.