Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/4667
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЧернецька, Ю.І.-
dc.date.accessioned2020-01-15T09:36:24Z-
dc.date.available2020-01-15T09:36:24Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/4667-
dc.descriptionЧернецька Ю.І. Педагогічна підтримка студентів – майбутніх соціальних працівників у процесі їх підготовки до роботи з наркозалежними / Ю.І. Чернецька // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - № 6 (329), жовтень. - Ч. 2. - С. 125-134uk_UA
dc.description.abstractСтаття присвячена вивченню проблеми професійної підготовки майбутніх соціальних працівників, а саме, суті та особливостей педагогічної підтримки майбутніх фахівців соціальної сфери у процесі їх підготовки до роботи з наркозалежними. Встановлено, что для повноцінної педагогічної підтримки студентів необхідно враховувати соціально-демографічні, кримінальні та медико-психолого-педагогічні характеристики наркозалежних. Розглянуто «фасилітаційну позицію» викладача як вид педагогічної взаємодії зі студентами, що базується на суб’єкт-суб’єктних відносинає взаємосприйняття, співпереживання, дпомоги, сприяння, толерантності. Визначені принципи здійснення педагогічної підтримки майбутніх соціальних працівників, форми та методи налагодження такої взаємодії, а також зміст теоретичної та практичної підготовки студентів.uk_UA
dc.description.sponsorshipThe article is devoted to the problem of professional training of the future social workers, namely, the nature and peculiarities of pedagogical support for future specialists in the social sphere in the process of their preparation for work with drug addicts. A number of obstacles for students to acquire professional competences to work with this category of persons, such as: unwillingness to pedagogically communicate with drug addicts due to ignorance of the social-pedagogical and psychological features of the latter, lack of professional knowledge and experience of practical training in dealing with drug addicts as objects of social work are found out.The peculiarities of pedagogical support of students are the establishment of social communication between each other and drug addicts, removal of emotional tension, familiarization with the life experience of drug addicts as a social situation of their life due to ways of their re-socialization and ways of overcoming discriminatory stereotypes drug addicts are established. The social-demographic, criminal and medical-psychological-pedagogical characteristics of drug addicts as well as social workers allowed us to also show a number of peculiarities of pedagogical support due to the establishment in pedagogical interaction between students and drug addicts are indicated. The “facilitative position” of pedagogue as a kind of pedagogical interaction between students and pedagogue, that is based on subject-subject relations of mutual acceptance, empathy, assistance, tolerance, when the teacher is a co-author of positive social change of students are considered. The availability of the personal experience, and in general, the personality of the teacher is not less important. The teacher’s brutalities such as: openness, empathy, tolerance, impartiality, mastering students in the desired direction, helping in stressful and uncomfortable situations, ability to overcome difficulties and barriers to communication are marked. A teacher is a good guide of the tolerant and non-discriminatory attitude towards this stigmatized category of persons. The principles of the pedagogical support of the future social workers and the forms and methods of such interaction are determined. The content of theoretical training of students, which allows them to carry out their pedagogical support, includes the questions of historical preconditions for the formation and development of the system of social and pedagogical work with drug addicts and users of psychoactive substances, the questions of the current state and ways of solving the problem of re-socialization of drug addicts in Ukraine and abroad, theoretical questions of the problem of re-socialization such persons. The range of practical issues includes the problems of rehabilitation centers activity as centers of social and pedagogical work, the technology of work of social pedagogue with drug addicts in the conditions of the rehabilitation center (the questions of training work organization, the use of interactive forms and methods of work with drug addicts, modern technologies of drug addicts prevention in youth). The advanced professional competencies are the result of the pedagogical support of the future social workers in the process of training them to work with drug addicts.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherДЗ"ЛНУ імені Тараса Шевченка"uk_UA
dc.relation.ispartofseriesПедагогічні науки;-
dc.subjectпедагогічна підтрикаuk_UA
dc.subjectпрофесійна підготовка студентів-майбутніх соціальних працівниківuk_UA
dc.subjectнаркозалежніuk_UA
dc.titleПедагогічна підтримка студентів – майбутніх соціальних працівників у процесі їх підготовки до роботи з наркозалежнимиuk_UA
dc.title.alternativePedagogical support of students - future social workers in the process of training to work with drug addictsuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chernetska.pdf491.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.