Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/4435
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorАндрейко, Л.В.
dc.contributor.authorСкарлупіна, Ю.А.
dc.date.accessioned2019-12-09T08:11:32Z
dc.date.available2019-12-09T08:11:32Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/4435
dc.descriptionАндрейко Л.В. Автономність студентів у вивченні іноземних мов: модель змішаного навчання / Л.В. Андрейко , А.Ю. Скарлупіна // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - №2 (325) квітень. - Ч. 2. - С. 305-313uk_UA
dc.description.abstractСтаття присвячена вивченню ролі інформаційних технологій у розвитку автономного навчання іноземним мовам, а саме можливості підвищення ефективності навчання іноземній мові за рахунок інтеграції інформаційних технологій як одного з інструментів посилення автономії навчання. Проаналізовано поняття автономності навчання, виявлено його характерні риси. Розглянуто шляхи використання інформаційних ресурсів, що можуть забезпечити навчальну автономію студентів в різних видах мовленнєвої діяльності. Окреслено переваги використання цифрових технологій для забезпечення автономності при навчанні говорінню, письму, а також граматиці та вокабуляру. Наведені конкретні освітні онлайн ресурси, які довели свою ефективність на практиці. Проакцентовано, що ігрова форма навчання за допомогою онлайн-ресурсів є дієвим засобом для максимального залучення до активної навчальної діяльності навіть студентів з низьким рівнем мотивації. В результаті дослідження з’ясовано, що залучення методів змішаного навчання до викладання іноземних мов надає можливість для автономного опрацювання матеріалу, що в своє чергу сприяє оптимізації процесу навчання, підвищує мотивацію як до вивчення іноземних мов, так і до загального саморозвитку студентів.uk_UA
dc.description.sponsorshipThe article is aimed to discuss the role of information technology in developing learner autonomy; more specifically it addresses the question of raising the efficacy of teaching a foreign language with the help of integrating digital technologies as one of the tools of enhancing learner autonomy. The concept of autonomous learning is analyzed. Such distinctive features of learner autonomy are distinguished: ability to set goals; ability to select an appropriate process; ability to select and use materials and tools; ability to select and use appropriate technique; ability to reflect on one’s progress and performance. Ways of using information resources to teach different aspects of a foreign language are outlined. The advantages of using digital tools that ensure autonomy in learning speaking, writing, grammar and vocabulary are highlighted. Examples of online educational resources that have proved their efficiency are given. The emphasis is placed on the fact that gamification with the help of online tools is a powerful way of involving even low-motivated students to active classroom interaction. It is underlined that students’ role needs to be not only passive (when a teacher selects material and students complete tasks) but also active (students need to understand well what online instruments can be useful at each stage of completing a task so that they can use them autonomously). It is important for teachers to provide feedback on students’ performance so that they can understand their mistakes and avoid them in the future. As a result, regular work with such resources enhances not only analytical thinking, but also team-working skills and cooperation, providing at the same time opportunity for autonomous learning. It is established that incorporating blended learning methods into teaching foreign languages is an effective way of encouraging learner autonomy, which leads to increased motivation and life-long development.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherДЗ "ЛНУ імені Тараса Шевченка"uk_UA
dc.relation.ispartofseriesОсвіта та педагогічна наука;
dc.subjectзмішане навчанняuk_UA
dc.subjectавтономія студентаuk_UA
dc.subjectмотиваціяuk_UA
dc.subjectіноземні мовиuk_UA
dc.subjectвідкриті освітні ресурсиuk_UA
dc.subjectінформаційні технологіїuk_UA
dc.titleАвтономність студентів у вивченні іноземних мов: модель змішаного навчанняuk_UA
dc.title.alternativeAutonomy in learning foreign languages: blended learning modeluk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Andreiko, Skarloupina.pdf652.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.