Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/4359
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПроскурняк, О.І.-
dc.date.accessioned2019-12-02T09:52:51Z-
dc.date.available2019-12-02T09:52:51Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/4359-
dc.descriptionПроскурняк О.І. Визначення стану сформованості екологічної культури в учнів молодших класів з порушеннями інтелекту / О.І. Проскурянк // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - №1 (324) березень. - Ч. 2. - С.321-328uk_UA
dc.description.abstractРозглянуто критерії і показники сформованості екологічної культури в учнів молодших класів з порушеннями інтелекту. Зокрема, проаналізовані такі критерії та показники екологічної культури: потребово-мотиваційний; когнітивний; аксеологічний; поведінковий. Відповідно до визначених критеріїв дібрані діагностичні методики, які допомогли зафіксувати стан сформованості екологічної культури у дітей досліджуваної групи. Охарактеризовані ступені сформованості екологічної культури учнів молодших класів з порушеннями інтелекту: високий, середній, низький, деструктивний. Доведено, що у дітей з порушеннями інтелекту переважають низький та деструктивний рівні. Зазначено, що результати визначення стану сформованості екологічної засвідчують, що існує нагальна потреба визначення педагогічних умов, які сприяли б подоланню наявних недоліків, корегування змісту, форм і методів взаємодії школи і сім’ї, спрямованої на формування екологічно доцільної поведінки учнів початкових класів, що й є перспективою подальшого дослідження.uk_UA
dc.description.sponsorshipCriteria and indicators of the ecological culture formation in primary school students with intellectual disorders are considered. In particular, the following criteria and indicators of ecological culture are analyzed: demand- motivation (the presence of interest in objects of nature); cognitive (possession of mental activity methods in the process of communicating with natural objects and phenomena, the nature of judgments with regard to the main ecological categories); axiological (presence of experiencing (empathy) in the process of interaction with natural phenomena); behavioral (conformity of the student’s behavior in nature with the assimilated ecological norms and rules). The diagnostic methods were selected according to certain criteria, which enabled to establish the state of ecological culture formation in children of the group studied. The degrees of ecological culture formation in primary school students with intellectual disorders are specified: high, medium, low, destructive. It is proved that low and destructive levels prevail in children with intellectual disorders. It is noted that the results of the determination of the state of ecological culture formation indicate that there is an urgent need to determine the pedagogical conditions that are conducive to overcome the existing shortcomings, as well as correct the content, forms and methods of interaction between school and families, and aimed at forming an environmentally appropriate behavior of primary school students, which is expected to be the prospect of further research.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherДЗ "ЛНУ імені Тараса Шевченка"uk_UA
dc.subjectекологічна культураuk_UA
dc.subjectпорушення інтелектуuk_UA
dc.subjectучні молодших класівuk_UA
dc.titleВизначення стану сформованості екологічної культури в учнів молодших класів з порушеннями інтелектуuk_UA
dc.title.alternativeDetermination of the state of ecological culture formation in primary school students with intellectual disordersuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Проскурняк О.І..pdf1.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.