Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/4355
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЯворська, С.Т.-
dc.contributor.authorПорядченко, Л.А.-
dc.date.accessioned2019-12-02T09:23:54Z-
dc.date.available2019-12-02T09:23:54Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/4355-
dc.descriptionЯворська С.Т. Формування комунікативної компетентності учнів початкової школи на засадах психолінгвістики / С.Т. Яворська , Л.А. Порядченко // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - №1 (324) березень. - Ч. 2. - С. 295-301uk_UA
dc.description.abstractУ статті здійснено теоретичний аналіз проблеми формування комунікативної компетентності учнів початкових класів на засадах психолінгвістики. Основну увагу в роботі акцентовано на ідею про те, що використання технологій нейролінгвістичного програмування сприятиме формуванню культури спілкування школярів, їхньому мовленнєвому збагаченню та усвідомленню ролі мови у досягненні поставленої мети. Висунуто припущення про те, що врахування психолінгвістичних особливостей пріоритетного сенсорного каналу слухачів: репрезентативних систем (аудіальних, візуальних, кінестетичних та дентальних) на основі яких відбувається сприймання та відтворення особистістю інформації, дасть можливість вчителям початкових класів досконало сформувати комунікативну компетентність підростаючого покоління. Результати експериментального дослідження підтверджують висунуті припущення про доцільність використання технологій НЛП у процесі формування культури спілкування підростаючого покоління.uk_UA
dc.description.sponsorshipThe article deals with theoretical analysis of the problem of forming the communicative competence of elementary school students on the basis of psycholinguistics - on one of its technologies - the technology of neurolinguistic programming. The theoretical analysis of the features of the technology of neurolinguistic programming is carried out and the practice of their use in the educational process of the versatile formation of the younger generation is presented. Much attention is paid to the idea that the use of technologies of neurolinguistic programming in the process of forming the communicative competence of primary school students (taking into account the leading sensor channel of listeners, adjusting, reframing) will contribute to formation of expressiveness of students’ speech, their cultural and linguistic enrichment. The role of linguistic means in the achievement of the stated goals of speech expression is presented. It is suggested that the inclusion in the educational process of representative systems (auditory, visual, kinestetic and digital), on the basis of which the perception and reproduction of the information takes place by the person, will allow primary school teachers to improve the state of formation of communicative competence of junior pupils. The results of the experimental study confirm the assumptions made about the feasibility of using NLP technologies in the process of forming the culture of communication of the younger generation.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherДЗ "ЛНУ імені Тараса Шевченка"uk_UA
dc.subjectпсихолінгвістикаuk_UA
dc.subjectнейролінгвістичне програмуванняuk_UA
dc.subjectкомунікативна компетентністьuk_UA
dc.subjectрепрезентативні системиuk_UA
dc.subjectаудіальнаuk_UA
dc.subjectвізуальнаuk_UA
dc.subjectкінестетичнаuk_UA
dc.subjectдегітальнаuk_UA
dc.titleФормування комунікативної компетентності учнів початкової школи на засадах психолінгвістикиuk_UA
dc.title.alternativeFormation of communicative competence of elementary school students on the basis of psycholinguisticsuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Яворська С.Т..pdf1.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.