Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1749
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЧеркашин, О. В.-
dc.date.accessioned2017-04-28T22:37:39Z-
dc.date.available2017-04-28T22:37:39Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.otherУДК 37.091.2:614.841.3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1749-
dc.descriptionЧеркашин О. В. Формування у молодших школярів знань про пожежну безпеку у виховній позакласній роботі : автореф. дис. на здобуття наук.ступ. канд. пед. наук : 13.00.07 – теорія і методика виховання / О. В. Черкашин ; ДЗ „Луганський національний університет імені Тараса Шевченкаˮ. – Старобільськ, 2017. - 22 с.uk_UA
dc.description.abstractУ дисертації вивчено історичний екскурс навчання дітей протипожежній грамоті, здійснено теоретичний аналіз напрямку пожежної безпеки в контексті виховання безпеки життєдіяльності дитини, проведено науковий аналіз психолого-педагогічного аспекту вітчизняного досвіду з навчання дітей пожежній безпеці, визначено зміст та сутнісні характеристики пожежної безпеки в контексті виховання молодших школярів на цьому етапі, обґрунтовано критерії та показники формування у молодших школярів знань про пожежну безпеку, проаналізовано їх реальний рівень сформованості. Вперше на основі врахування особливостей суб’єкт-об’єктного впливу „вчителі – рятувальники – батькиˮ розроблено, теоретично обґрунтовано й експериментально перевірено комплекс форм та методів формування у молодших школярів знань про пожежну безпеку у виховній позакласній роботі. Значно розширено зміст освіти молодших школярів з питань пожежної безпеки, доповнивши його знаннями про безпечний алгоритм дій у пожежонебезпечних ситуаціях, в які згідно зі статистикою потрапляють діти та з урахуванням місця проживання школярів й облаштування кімнат. Розроблено форми та методи підготовки батьків до виховання культури пожежної безпеки власних дітей, зважаючи на вогненебезпечні ситуації, що можуть виникнути у них вдома.uk_UA
dc.description.sponsorshipThe dissertation research is devoted to the formation of the younger pupils knowledge about fire safety in educational extracurricular activities. The thesis studied historical overview teaching children to read, the theoretical analysis of the direction of fire safety education in the context of the life safety of the child, conducted scientific analysis of psychological and pedagogical aspects of domestic experience with teaching children fire safety; the content and essential characteristics of fire safety in the context of education of younger pupils at this stage reasonable, criteria and indicators forming the primary school children about fire safety knowledge, analyzed their real level of development. For the first time based accounting features subject-object impact „teachers – rescuers – parentsˮ developed theoretically grounded and experimentally tested a set of forms and methods of forming the younger pupils knowledge about fire safety in educational extracurricular activities. The most effective were identified: the form and methods that can be used by specialist schools; forms and methods that can be used by specialist institutions under conditions direct interaction with younger students with the support of members of Rescue; forms and methods that can be used by specialist institutions under conditions direct interaction with younger students with the support of members of Rescue and parents. Significantly expanded the content of education primary school children on fire safety. The researchers applied new theoretical content of fire safety and a set of guidelines and training materials for teachers and parents. Contents of educational-methodical complex includes Textbook „Fundamentals of Fire Safety for Childrenˮ, the same name is an interactive flash game, board game „Rescueˮ series of workbooks on the basics of fire safety. During the experiment, was used fictional life situation flammable, which provides all possible cases of fires and fire based habitats students and arrangement of rooms. Implementation of forms and methods provided for an independent analysis of primary school children about fire safety, choice, and self defense decision based on a single, correct and safe algorithm of actions. Their efficiency is to use the knowledge gained from a single, independent and secure algorithm of actions at the time of the complexity of all possible fires or fires, and what is their value. Developed forms and methods of preparing parents to nurture the culture of fire safety of their children, given the flammable situation that may arise in their homes. To test the effectiveness of implemented forms and methods of forming the younger pupils knowledge about fire safety in educational extracurricular activities during the molding experiment conducted diagnostic knowledge and skills of students. Analysis of the implementation was carried out by developed criteria and Traced positive dynamics of change and high enough efficiency. Evidence of positive changes was to reduce the number of students with a low level of knowledge about fire safety and the increase of the Middle and high level of existing knowledge (based on cognitive test performance by 25–30%, motivational – by 22–26%, activity criterion – at 26–31%). Proof of the effectiveness of the research and experimental work were also expert assessments of parents and professionals educational institutions are involved in the experiment. Thus developed the forms and methods of forming the younger students knowledge about fire safety in educational extracurricular activities is effective enough and require further development. The study on the formation of junior pupils knowledge about fire safety in educational class work is not complete, because every day there are new vivid examples of ideas that will require new, more detailed study.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка"uk_UA
dc.subjectшколяріuk_UA
dc.subjectмолодші школяріuk_UA
dc.subjectпожежна безпекаuk_UA
dc.subjectсамозахистuk_UA
dc.subjectметоди виховної роботиuk_UA
dc.subjectвиховна роботаuk_UA
dc.subjectформи виховної роботиuk_UA
dc.subjectвихованняuk_UA
dc.titleФормування у молодших школярів знань про пожежну безпеку у виховній позакласній роботіuk_UA
dc.title.alternativeАвтореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наукuk_UA
dc.typeThesisuk_UA
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cherkashin.pdf626.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.